Sunday, March 1, 2015

First Belarus Yak-130

Looks like this started exactly on time...originally reported this on 10 Feb 15 here

First Yak-130 for Belarus

As reported by spotters, on 27 Feb 2015 at the Irkutsk Aviation Factory (IAZ) Joint Stock Company "Irkut Corporation" conducted the first flight of the Yak-130 trainer aircraft destined for delivery to the Belarus Air and Air Defense Forces.  The aircraft conducted the flight unfinished (not painted, etc...) but underneath the cockpit there was a distinguishable factory number "130.11.00.1001."  According to unofficial information, the Yak-130 with factory numbers 130.11.00.1001 through 130.11.00.1004 intended for Belarus.

The contract for a 2015 delivery of 4 Yak-130 to the MoD of Belarus was signed at Irkut in December of 2012.  On 10 Feb 2015, TASS reported that the delivery of four Yak-130 aircraft to the Belarus Air and Air Defense Forces at the end of March 2015.

"At the end of February our pilots and technicians will go study in Russia.  They will stay there for about a month and by their return, their airbase at Lida will already have converted to Yak-130," TASS was told by the commander of the Air and Air Defense Forces of Belarus, Oleg Dvigalev.  He already said that once the first four Yak-130 are in Belarus they will make a decision about purchasing a new batch of these aircraft.

Additionally, Irkutsk reported that on 21 Feb 2015 the first flight of a Yak-130 with factory number 130.11.01.1216 (serialized number 1216) was conducting, and this is the first aircraft of this type built in 2015 for the Russian MoD.

Copyright Aleksey, Belarus Yak-130 with factory # 130 1100 1001, 28 Feb 2015 flying at Irkutsk-2 (IAZ)
Первый Як-130 для Белоруссии

Как сообщают споттеры, 27 февраля 2015 года на аэродроме Иркутского авиационного завода ОАО "Корпорация "Иркут" совершил первый полет первый учебно-боевой самолет Як-130, предназначенный для поставки ВВС и ПВО Белоруссии. Самолет совершил полет в неокрашенном виде, но неся под кабиной нанесенный хорошо различимый заводской номер "130.11.00.1001". По неофициальной информации, самолеты Як-130 с заводскими номерами с "130.11.00.1001" по "130.11.00.1004" предназначены именно для Белоруссии.

Контракт на поставку в 2015 году четырех самолетов Як-130 министерству обороны Белоруссии был заключен ОАО "Корпорация "Иркут" в декабре 2012 года. 10 февраля 2015 года агентство ТАСС сообщало, что поставка всех четырех самолетов Як-130 ВВС и ПВО Белоруссии ожидается в конце марта 2015 года.

«В конце февраля наши летчики и техники отравляются на обучение в Россию. Они будут находиться там в течение месяца, обратно их перебазирование будет осуществлено уже вместе с самолетами Як-130 на аэродром в Лиду» — заявил тогда ТАСС командующий ВВС и ПВО Белоруссии Олег Двигалев. Он же сообщил, что по итогам эксплуатации первой четверки Як-130 в Белоруссии будет принято решение о закупке новых партий этих самолетов.

Кроме того, из Иркутска сообщают, что 21 февраля 2015 года там совершил первый полет самолет Як-130 с заводским номером "130.11.01.1216" (серийный номер 1216), ставший первой машиной этого типа, построенной в 2015 году для Министерства обороны России.

No comments:

Post a Comment