Sunday, March 1, 2015

The Invisible Bomber Drops Bombs over Ryazan' (video)

This is a pretty cool article with a video...references to what the upgraded BACKFIRE is going to have for the pilots.  This really sounds like a "training seminar" going on out there for new aircraft commanders.  Let me know what you think!

I'm trying to figure out why they are "invisible" so maybe the article or the broadcast will tell us.

Ok, the article says this which I think has to be an outlandish claim..."In order to speed up, this limits the plane, so like a swallow, the aircraft moves the wings next to the fuselage."  Does tucking the wings into the plane make it have a smaller radar cross section?  Where are the F-111 guys :)

Использование столь разных режимов полета делает «бэкфайр» незаметным на экранах радаров, а благодаря такому запасу скорости легче избежать перехвата.

People in the video and what they say:
:50; Sergey Teterev, Tu-22M3 navigator (his words are "the specialist" below)
1:38; Gennadiy Altukhov, Tu-22M3 aircraft commander (his words are below too)


Invisible Bomber Drops Bombs over Ryazan'

1 Mar 2015

At the Ryazan' aviation center, pilots master the modernized strategic bomber Tu-22M3.

Tu-22M3 taking off pierces the air wildly almost like wild animals roaring, which quiets only after the aircraft hides behind a dense veil of clouds.  Even in such weather conditions, there is not reason to cancel flights being conducted at the Ryazan' aviation center.  After the jet-powered bombers take to the sky, Tu-95 follow them.

Under the supervision of instructors, pilots from all over the country conduct flights.  They are preparing to become aircraft commanders.  In the next few years, Tu-22M3 pilots will be sitting alert duty.  The aircraft here are far from training models.  On them they carry out live missile launches and drop bombs in ranges.  From altitudes of 10,000 meters, the crew precisely strikes a freestanding building.

According to specialists, the aircraft can carry up to 24 tonnes of bombs.  It has a flight radius of up to 2,500 kilometers.  The aircraft is a long range strike bomber.

The Tu-22M3 is able to almost go Mach 2.0. The NATO classification of this aircraft is BACKFIRE.  The main feature of its construction is that the wings change form.  On takeoff and landing - they arr as wide as possible.  This supplies the necessary lifting force during flight and at slow speeds.  In order to speed up, this limits the plane, so like a swallow, the aircraft moves the wings next to the fuselage.  The use of such different regimes of flight make the BACKFIRE invisible on radar screens, and thanks to its speed, it can easily outrun interceptors.  The Tu-22M3 is not only used by the Long Range Aviation, it is also used in Naval Aviation.

"Initially it was created to kill aircraft carriers.  The aircraft carriers air-to-surface cruise missiles that strike moving and stationary targets on the ground," says the Tu-22M3 aircraft commander, Gennadiy Altukhov.

In the near future the newly modernized Tu-22M3 will be in service and most of its instruments will be replaced by modern liquid crystal displays.  Additionally, the aircraft will receive a new navigation computer and targeting system.  The first batch of aircraft with new equipment on board is already located in the Kazan Aviation Enterprise facility.

http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201503011525-zrcn.htm

Ракетоносец-невидимка сбросил бомбы над Рязанью

В рязанском авиацентре пилоты осваивают модернизированный стратегический ракетоносец Ту-22 М-3.

Взлетающий Ту-22м3 пронзает воздух диким почти животным рыком, который замолкает лишь, когда самолет скрывается за плотной пеленой облаков. И даже такие метеоусловия не повод отменять полеты, которые проходят в Рязанском авиацентре. Вслед за реактивными бомбардировщиками в небо поднимаются стратегические ракетоносцы Ту-95.

Под присмотром инструкторов бомбардировщиками управляют пилоты, приехавшие на учения со всей страны. Они только готовятся стать командирами экипажей. В ближайшие годы летчикам предстоит нести на самолетах Ту22м3 боевое дежурство. Машины здесь далеко не учебные. На них производятся практические пуски ракет, бомбометания на полигонах. С высоты в десять километров экипаж точно попадает в отдельно стоящее здание.

По словам специалистов, объем бомбовой нагрузки самолета - до 24 тонн. Радиус полета - до 2.5 тысяч километров. Самолет является дальним бомбардировщиком-ракетоносцем.

Ту-22м3 может почти в два раза превысить скорость звука. По классификации НАТО этот самолет называется «бэкфайр». Главная особенность его конструкции в том, что крылья могут менять форму. На взлете и посадке - несущие плоскости расставлены максимально широко. Это обеспечивает необходимую подъемную силу и при полете на малых скоростях. Для того, чтобы ускориться до предельных значений, самолет, словно ласточка, прижимает крылья к своему фюзеляжу. Использование столь разных режимов полета делает «бэкфайр» незаметным на экранах радаров, а благодаря такому запасу скорости легче избежать перехвата. Широкое распространение Ту-22м3 получил не только в дальней, но и в морской авиации.

«Изначально он создавался как убийца авианосцев. Данный самолет несет крылатые ракеты «воздух-земля», которые поражают объекты в частности на земле подвижные и неподвижные», – рассказывает командир корабля Ту-22М3 Геннадий Алтухов.

В ближайшее время на вооружение поступят новые модернизированные Ту-22м3, в которых большинство приборов и датчиков будет заменено на современные жидкокристаллические дисплеи. Кроме того, машины получат новый навигационный вычислительный комплекс и аппаратуру прицеливания. Первые самолеты с новым оборудованием на борту уже находятся в цехах казанского авиапредприятия.

2 comments: