12 Feb 2015; Su-24 Crash: The Pilots Died Steering the Bomber from a Residential Area
"We saw how it was flying. It was headed to Kalacha, but then it turned and crashed" said local fishermen who were eyewitnesses of catastrophe near Volgograd. Local residents said that it didn't explode and there was no fire in the sky. The aircraft simply sharply changed course and literally flew in the ground.
The village Volgodonskoy inthe Kalachevskiy region of the Volgograd oblast' was less than one kilometer from the crash site. Not too far away is Marinovka Airfield where the Su-24 made its last flight from. Unit # 77978, an independent reconnaissance aviation squadron is located.
The military did not rule out that the pilots, realizing the aircraft was malfunctioning, flew the aircraft away from the residential area.
The Pilots Died
The Su-24 crashed right into the bank of the Karpovskiy reservoir. At the place of the crash was a giant hole measuring 20-24 meters in diameter and the cockpit was found 7 meters underground. Emergency personnel soon arrived at the crash site and sealed it off.
"We were ordered to stand, so we stood - the military was reluctant to answer our questions. The pilots were not found they said softly, lowering their eyes - such an accident, we hate being here. We looked for them from a helicopter and people searched by foot...but we found nothing..."
Later it was found out that the Su-24 was piloted by Lt Colonel Igor' Kukartsev and Major Anatoliy Voloskov. Both of them graduated from the Barnaul Higher Military Aviation School, both were experienced pilots with many awards.
"They were not able to eject, they died, AiF was told on the condition of anonymity.
This is the Most Dangerous Aircraft
According to the MoD, the pilots were conducting a weather reconnaissance flight.
On 10 Feb, in the Southern Military District, in the Volgograd Oblast', they began large scale exercises of reconnaissance units and spetsnaz. However due to the plane crash, the MoD has suspended all Su-24 flights until the cause of the accident is determined.
It is worth noting that this is not the first accident at Marinovka. In 2011 a Su-24 exploded on approach for landing. The pilots were able to eject, but the aircraft exploded and was completely burned.
The Su-24 is one of the most dangerous aircraft in the Russian military aviation. Serialized production began in 1993. Every year since the start of serialized production 6 to 8 aircraft are lost every year. The Su-24 was used in military operations in Afghanistan, Karabakh (Azerbaijan), and the Tadjikistan Civil War, in both Chechen campaigns, and in South Osetiya in 2008. The Su-24 is used in the Libyan, Ukrainian, and Syrian military.
Крушение Су-24: лётчики погибли, уводя бомбардировщик от жилых домов
До жилых домов меньше километра
«Мы видели, как он летел. Он направлялся в сторону Калача, но потом развернулся и упал», — очевидцами катастрофы под Волгоградом стали местные рыбаки. Именно они первыми и поспешили к месту крушения бомбардировщика Су-24. Местные жители говорят, что ни взрыва, ни пожара в небе не было. Самолёт просто резко изменил курс и буквально воткнулся в землю.
От места крушения бомбардировщика до жилых домов посёлка Волгодонской Калачёвского района Волгоградской области меньше километра. Неподалёку расположен и аэродром «Мариновка», откуда и отправился в свой последний полёт экипаж бомбардировщика Су-24. Здесь же дислоцируется войсковая часть № 77978 отдельной разведывательной авиационной эскадрильи.
Военные не исключают, что лётчики, поняв, что машина неисправна, намерено уводили самолёт от жилого массива.
Пилоты погибли
Су-24 рухнул прямо на берегу Карповского водохранилища. В месте его падения образовалась огромная воронка — 20–24 метра в диаметре, а сама кабина пилотов ушла под землю на глубину порядка 7 метров. Прибывшие на место ЧП спецслужбы сразу же оцепили место авиакатастрофы.
«Нам приказали стоять, мы и стоим, — военные на вопросы отвечают неохотно. О том, что пилотов не нашли, говорят тихо, опуская глаза, — такое ЧП, нам самим неприятно тут находиться. Искали их с вертолёта, и народ ходит ищет. Но ничего нет…»
Уже позже стало известно, что Су-24 пилотировали подполковник Игорь Кукарцев и майор Анатолий Волосков. Оба выпускники Барнаульского высшего военного авиационного училища, имеют внушительный лётный опыт и многочисленные награды.
«Они не успели катапультироваться, — рассказал АиФ.ru на условиях анонимности источник ВС РФ, — они погибли».
Самый аварийный самолёт
По данным Министерства обороны, пилоты выполняли полёт с целью разведки погоды.
10 февраля в Южном военном округе, в том числе и на территории Волгоградской области, начались масштабные учения разведывательных подразделений и спецназа. Однако из-за авиакатастрофы все полёты самолётов Су-24, по решению Минобороны, временно приостановили до выяснения причин происшествия.
Стоит отметить, что ЧП на аэродроме «Мариновка» происходит не впервые. В декабре 2011 года здесь также загорелся при заходе на посадку бомбардировщик Су-24. Пилоты успели катапультироваться, а самолёт взорвался и полностью сгорел.
Су-24 вообще считаются одними из самых аварийных самолётов в российской военной авиации. Их серийное производство было прекращено в 1993 году. Ежегодно с момента их запуска в серию с ними происходило от 6 до 8 катастроф. Су-24 использовались во время военных операций в Афганистане, Карабахе на стороне Азербайджана, в гражданской войне в Таджикистане, во время обеих чеченских кампаний, а также в Южной Осетии в 2008 году. На сегодняшний день Су-24 также стоят на вооружении ВВС Ливии, Украины и Сирии.
Минобороны планирует полностью снять Су-24 с вооружений в 2020 году.
No comments:
Post a Comment