Monday, February 2, 2015

Turkmenistan Su-25 in Kubinka, Russia

In regards to my earlier post on the Turkmenistan Air Force Su-25 at Kubinka Russia, looks like they are there for repair work...good details in this article though.

Repair Work on Georgian-Produced Su-25U of the Turkmen Air Force

2x combat trainer Su-25U of the Turkment Air Force (BLUE 18 and BLUE 51) are getting repair work at the 121st Aviation Repair Factory in Kubinka.

The Su-25U is a half-improvised 2 set combat trainer that was developed and produced at Tblisi's Aviation Factory (Tblisaviamisheni - TAM) in independent Georgia in the 1990s and first have of the 2000s.  As a basis for the Su-25U (Article 088), TAM used unfinished frames of the Su-25T (Article # 086) and instead of putting avionics in the second compartment, they put a second seat.  The Su-25U is powered by R195 engines made at the Ufa Engine Production Association.

There were 8 Su-25U built, the first has factory number 25508888001 and was built in 1993 and was delivered to the Georgian Air Force (it carried side number 21).  The other 7 aircraft were build from 2002-2004, 6 of them went to Turkmenistan, BLUE 18, 19, 20, 51, 52, and 53 and one to Azerbaijan, BLUE 20.

After the break-up of the Soviet Union, Turkmenistan received 39 Su-25 from the 56th Storage Base at Kyzyl-Arvat.  From 2002-2004 as part of a deal to deliver Turkmenistan gas to Georgia, Turkmenistan acquired 16 additional aircraft from TAM - 6 of which were the Su-25U, 9 single-seat newly produced Su-25K, and also a well-known prototype Su-25KM "Scorpion" in which Turkmenistan uses side number 47M.  Alsoo, since 1998, as part of the gas contract, TAM has repaired all of the Soviet acquired Su-25.

After the 5-day war in 2008, the Tblisi Aviation Factory is unable to repair Su-25 due to a break with the Russian suppliers and since 2011 Turkmenistan Air Force Su-25 have been under contract to be repaired at the 121st in Kubinka.  Only in 2011 did Kubinka receive 10 Turkmenistan Su-25 and the first that were repaired were single-seat BLUE 23 and 24 which were completed in September of 2011.  It is known that 05, 10, 15, 21, and 38 have been repaired at the 121st and also 19, 20.

Copyright Sergey Lukoyanov, Turkmenistan Su-25U BLUE 18, at Kubinka January 2015


Отремонтированные туркменские Су-25У грузинского производства в Кубинке

На веб-ресурсе russianplanes.net появились небезынтересные фотографии двух учебно-боевых штурмовиков Су-25У ВВС Туркмении (синие бортовые номера "18" и "51"), прошедших ремонт на ОАО "121-й авиационный ремонтный завод" в подмосковной Кубинке.

Самолеты Су-25У представляют собой "полуимпровизированную" двухместную учебно-боевую модификацию, разработанную и производившуюся на Тбилисском авиационном заводе (ныне "Тбилавиамшени" - ТАМ) в независимой Грузии в 1990-е - первой половине 2000-х годов. В качестве основы для Су-25У использовались оставшиеся на Тбилисском заводе недостроенные планеры штурмовиков Су-25Т ("изделие 086"), при переделке которых в Су-25У ("изделие 088") вместо отсека для оборудования устанавливалась вторая (задняя кабина). Самолеты Су-25У оснащались двигателями Р195 производства ОАО «Уфимское моторостроительное производственное объединение».

Всего на ТАМ, по известным сведениям, было изготовлено восемь самолетов Су-25У, первый образец которого (заводской номер 25508888001) был в конце 1993 года поставлен ВВС Грузии (где носит бортовой номер "21"). Остальные семь машин Су-25У были построены в 2002-2004 годах - шесть из них поставлены Туркмении (синие бортовые номера "18", "19", "20", "51", "52" и "53") и один - Азербайджану (синий бортовой номер "20").

Туркмения получила после распада СССР 39 штурмовиков Су-25 с 56-й базы хранения авиационной техники в Кызыл-Арвате. В 2002-2004 году в рамках сделки по поставкам в Грузию туркменского газа, Туркмения приобрела еще 16 самолетов постройки ТАМ - шесть учебно-боевых Су-25У, девять одноместных Су-25К новой постройки, а также построенный ТАМ в 2000 году известный прототип модернизированного штурмовика Су-25КМ "Скорпион" (в ВВС Туркмении он носит синий бортовой номер "47М"). Одновременно с 1998 года в качестве части все того же газового контракта постепенно прошли на ТАМ ремонт и все доставшиеся Туркмении бывшие советские Су-25. 

После Пятидневной войны 2008 года Тбилисский авиазавод, видимо, уже не состоянии осуществлять ремонт самолетов Су-25 ввиду разрыва связей с российскими поставщиками, и с 2011 года начат ремонт самолетов Су-25 ВВС Туркмении по контракту с российской стороной на 121-м АРЗ в Кубинке. Только в 2011 году в Кубинку поступили десять туркменских машин, ремонт первых двух из них (Су-25 с синими бортовыми номерами "23" и "24") был завершен уже в сентябре того же года. Известно, что к настоящему времени, помимо части одноместных туркменских Су-25 (помимо "23" и "24", известны также бортовые номера отремонтированных "05", "10", "15", "21" и "38"), на 121-м АРЗ прошли ремонт также уже два самолета Су-25У ВВС Туркмении (синие бортовые номера "19" и "20").


No comments:

Post a Comment